Markt tweedehandsmotoren stuikt in elkaar, nieuwe motorfietsen veren recht

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen stuikt zoals verwacht in elkaar : in februari werden er -30,7% minder verkocht dan in februari 2022 en zelfs -38,8% minder dan in februari 2021. Gecumuleerd over de twee eerste maanden van het jaar betekent dat een daling van -22,1% of een verlies van 1.825 eenheden. De reden moeten we niet ver zoeken : de tweedehandskeuring van motorfietsen die verplicht is sinds 1 januari 2023. Dit effect zullen we in de komende maanden verder blijven voelen, en onze prognose is ook dat er meer dan vroeger tweedehandse motoren in de buurlanden zullen terechtkomen. Bij de motorhandelaars vingen we op dat de particulieren sneller geneigd zijn om hun motor over te laten aan een dealer of aan een opkoper zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan. De verwachting is dan ook dat de particuliere verkoper in die gevallen minder gaat krijgen voor zijn motorfiets, en mogelijks dat de prijzen op de tweedehandsmarkt in het algemeen zouden gaan dalen. Voor de motordealers is de motorkeuring geen eenvoudige situatie. Zij hebben ondertussen vaak de nodige apparatuur in huis gehaald voor bijvoorbeeld de afstelling van de lichten en decibelmeting. Maar door het beperkte aantal stations dat motorkeuringen doet, moeten ze vaak ver rijden voor een technische keuring en ook de wachttijden beginnen op te lopen. We hoorden tevens dat enkele invoerders de keuringscentra aan het begeleiden zijn in deze opstartfase. Bij de nieuwe motorfietsen zien we een stijging van het aantal inschrijvingen : +7,6% in februari. Dit is te danken aan de beschikbaarheid van motorfietsen bij de invoerders : het gaat hier immers over levering van bestellingen die eerder in 2022 werden gedaan. De leveringen blijven nog altijd wat onvoorspelbaar en dus is het niet gemakkelijk aan de klant mee te geven wanneer de bestelde motorfiets beschikbaar zal zijn. Ondertussen beginnen klanten na een moeilijke start van de maand meer naar de showrooms te komen. Uit de inschrijvingscijfers blijkt dat Vlaanderen wat achterloopt op Brussel en Wallonië, dat vooral de 126cc-500cc-klasse sterk scoort en dat voornamelijk BMW en Honda de meeste nieuwe motorfietsen konden leveren.”

08/03/2023

In de sector horen we bekommernissen over de motorkeuring: “Sommigen beginnen zich zorgen te maken over de motorkeuring : er worden nu veel rode kaarten uitgegeven voor bijvoorbeeld slecht afgestelde koplampen of voor papieren die niet helemaal in orde zijn bij oudere motoren. Dat mag geen aanleiding zijn om later te insinueren dat veel afgekeurde motoren niet veilig waren : de afkeuring gaat immers vaak niet over technische mankementen.”

Uit de motorsector kregen we de volgende interessante feedback over het showroombezoek:

“Begin februari is het na de salonperiode  - want ook al is er geen motorsalon, elk merk heeft wel zijn acties bij de dealers - wat rustiger geworden in de showroom, naar eind februari werd het gelukkig weer wat drukker. Over het algemeen is er vrij veel interesse en loopt de verkoop redelijk goed, ook al voelen we dat de klant door de energiecrisis soms moeilijker beslist. Laat ons hopen die twijfel zal verdwijnen met de komst van het mooie weer en daarmee de verwarmingskosten.”

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

  1. Tweedehandse motoren

Het jaar start barslecht door de invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren. De weerslag zien we nu duidelijk in februari: -30,7%, of amper 2.959 exemplaren. Hieronder de verdere details.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (februari 2023)

Vlaanderen en Wallonië krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook over de twee eerste maanden de grootste tweedehandsmarkt (60,9%) maar verloor toch -22,1% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en dan vooral bij de +1.000cc. Wallonië verliest nog meer (-24,7%) : daar verliezen alle klassen van +125cc ongeveer evenveel. In Brussel daarentegen zien we een lichte winst, vooral in tot 500cc. Op provincieniveau verliest Antwerpen het minst (-14,1%) en Luxemburg het meest (-31,4%).

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (februari 2023)

De lichtste klasse verliest het minst : gevolg van de motorkeuring

Opvallend is dat de lichtste klasse in februari opnieuw het best (of beter : minst slecht) scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 30% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van 21,6% erg groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -32% en meer ten opzichte van vorig jaar…

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (februari 2023)

Volledige top 10 diep in het rood

Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal met cijfers die gaan van -16% tot -50%. Enkel Piaggo beperkt de schade, dank zij hun gamma lichtere motoren. 

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (februari 2023)

 

2. Nieuwe motorfietsen

Bij de nieuwe motoren gaat het aantal inschrijvingen ten opzichte van februari 2022 met 134 eenheden omhoog tot 1.908, hetzij een stijging van +7,6%. Dit cijfer omvat uiteraard heel wat motoren die in 2022 werden aangekocht en pas nu weden geleverd – ook in de motorsector gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (februari 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen kleurt opnieuw groen (+3,2%) en blijft de grootste regio met 60,6% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,2% (+6,2%) voor zijn rekening en Brussel de overige 7,2% (+7,4 %). Op provincieniveau kleurt enkel Antwerpen rood.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (februari 2023)

Net zoals bij de tweedehandse zijn ook de kleinste – 125cc (21,5%) en grootste +1.001cc (29,2%) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 126-500cc (17,8 %), 501-750cc (16,3%) en 751-1000cc (15,2 %) aan elkaar gewaagd bleven. Opvallend is dat de kleinste segmenten afgelopen maand aan marktaandeel hebben ingeboet terwijl alle klassen van meer dan 500cc zijn gegroeid.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)

Een duidelijke verschuiving bij de nieuwe motoren : in februari zijn niet meer de kleinste – 125cc (21,4%) of de zwaarste +1.001cc (21,0%) de meest gegeerde segmenten, maar wel de lichtere middenklasse van 126-500cc (26,1%) die spectaculair stijgt. Waarschijnlijk dank zij (tijdelijk?) meer beschikbaarheid dan in de andere klassen.  

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (februari 2023)

De beperkte beschikbaarheid en leveringsproblemen blijven voortduren waardoor er grote verschillen bestaan in inschrijvingen, wat niet noodzakelijk overeenkomt met de orderboekjes bij de merken. De marktcijfers worden vooral omhooggestuwd door BMW (+19,7%) en Honda (+10,4%) maar ook Kawasaki leverde vlot (+3,8%) alsook – met kleinere aantallen – Ducati (+17,3%).

-

----------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 8 maart 2023

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy